Lassi


Kroppens motsvarighet till ren glädje kallas inom ayurveda för ojas, och den kan man bland annat uppnå genom att förändra hur man äter och vad man äter. Ren, "sattvisk", mat som omvandlas direkt till ojas är bl.a. mjölk, ghee, ris, sesamfrö, mandel, frukt och fruktjuice. Ett bra exempel på sattvisk mat är söt lassi, en yoghurtdryck man kan variera ganska mycket, och som hjälper matsmältningen.

Igår träffade jag min kompis M, vi snackade en massa, åt och promenerade. Efter maten bjöd hon mig på just en lassi med mangosmak, som var hur god som helst. Drycken är bra för alla doshor, men man kan variera innehållet efter vad som behöver balanseras. Då sambon har eksem och jag har fått lite problem med keratosis pilaris-liknande utslag är det tydligen pitta som spökar och det är mango bra för. Efter test är jag en vata-pitta och han en pitta-vata. Jag vet att jag uttalade mig lite skeptiskt om hela matdelen av ayurveda, men M borde verkligen bli sektledare eller något för hon pratade så inspirerande om läran. Jag har ju egentligen inget att förlora på att prova sådana här saker - speciellt inte när det är så gott! Men precis som M säger så behöver man ju inte följa reglerna stenhårt, utan ska tänka på att minska (inte utesluta) vissa produkter och öka andra. Hon dricker lite lassi innan hon går och lägger sig, och inte ska väl jag vara sämre?
Idag gjorde jag alltså min egen mangolassi, och även om den absolut inte blev lika god som den vi fick på restauranten så slank den allt ned. Jag misstänker att de har några smakförstärkare, för min blev inte alls lika gul eller smakade lika starkt av mango.

Mitt recept
Jag mixade 250 g mango med avsvalnat, kokat vatten, en nypa kardemumma och en nypa ingefära. Sedan hade jag i 5 dl turkisk yoghurt och lite vaniljsocker och mixade slätt.

Mogen mango, som anses vara kungen av frukt inom ayurveda, balanserar vata och pitta. Kardemumma och ingefära minskar vata (vilket är bra innan sänggåendet) och kapha.
Det blev gott, men nästa gång ska jag nog minska på vattnet och öka på mangon.

Recept från Perfekt hälsa
Mix ett krm kardemumma, en nypa saffran och tre msk hett vatten. Tillsätt en halvliter naturell yoghurt, lika mycket kallt vatten och två msk socker. Mixa slätt. Om man vill kan man tillsätta lite grädde om smaken är för skarp, eller lite rosenvatten om man vill balansera pitta.

För fler recept är det bara att googla, men jag har sett att många recept innehåller is och inom ayurveda ska man ju undvika isdrycker om jag förstått saken rätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 comments:

  1. Anonymous said...

    Åh, mangolassi är så himla gott!
    De brukar göra en jättegod i restaurangen på Etnografiska musee´t.
    de som brukar vara godast är hur som helst med yoghurt, ofta vaniljyoghurt (blir ju dessutom sötare)  

  2. Anonymous said...

    Åh! Skrev vatten istället för yoghurt. Suck på mig. :)