Lilljul

Jahopp. Här sitter jag och väntar på min Goodie Box Sampler från Anita Grant, men inte kommer den inte. Siste november beställde jag. Man kan inte spåra paketet och de ersätter inte om det kommer bort så ja... Jag hoppas att det kommer snart. Jag vet minst en som beställt och fått varor levererade till Sverige så det ska ju inte vara något problem. Jag hoppas att den kommer innan jul så att jag kan vara riktigt fin när jag ska träffa släkten (där det finns en till krullis som trilskat mycket med sitt burr) så att min nya livsstil verkar lite mer attraktiv.

På tal om julen! Jag har nu bestämt mig för att fira hos min pappa då en hel kluns med släktingar ska dit och det kommer bli som när jag var liten och nostalgi och jag går bra ihop. Men igår när jag ringde och snackade om när jag kommer och när jag åker (behöver skjuts till och från stationen) berättade han vad vi ska göra den tjugotredje. Det är nämligen så att de alltid har lilljul då med hans sambos familj, varannan hos dem, varannan hos de andra. Jag har alltid lyckats pricka in att komma till pappa när de firar lilljul hos de andra, något jag och mina syskon inte hakar på, så jag visste inte om deras lilla tradition som är julklappsbyte. Du vet, när alla köper något för upp till 100 spänn och så byter man. Inget Secret Santa där man har en specifik person i åtanke, utan man handlar bara något random billigt skit och hoppas på det bästa. "Det behöver inte vara något speciellt, det kan likagärna kosta några spänn. Det är ju själva grejen som räknas."

Det gör mig ganska förbannad. Varför ska två handfullar folk, alla med ordnad ekonomi och jobb, handla något jäkla skit till varandra som ändå ingen vill ha eller behöver? Något man antagligen kommer att kasta direkt, eller glömma kvar. Visst kan du köpa en biocheck, eller en pocketbok eller något annat trevligt men det har de flesta med jobb råd att handla sådant själva. Nej jag kommer köpa något från actionaid.se och lägga kortet man får i ett kuvert och jag tipsar om detta till alla andra därute som måste köpa något krafs "bara för sakens skull". Ge någon en get eller en kakaoplanta istället så får du åtminstone ett vitt samvete i denna snölösa jul. Jag misstänker att den, vem det nu blir, som får mitt paket kommer att bli ganska sur men det skiter jag i. God jul för fan.

8 comments:

  1. Hosanna said...

    *Hehe* Ja, jag hade ju blivit glad över att slå två flugor i en smäll, både kunna hjälpa och slippa ännu en meningslös pryl. *ler*  

  2. Anonymous said...

    Jag använder själv Anita Grant´s produkter. Hon är oerhört snabb när det gäller att leverera sina varor. Sänder också mail och bekräftar att hon mottagit din beställning. Därefter kommer nytt mail när paketet är på väg. Oftast har jag haft paketet redan några dagar efter jag gjort min beställning.  

  3. Anonymous said...

    Ja jag har ju inte givit upp ännu. Att det skickats vet jag, jag har fått ett sådant mail. Så om det är borta är det ju posten som man ska klaga på.  

  4. Anonymous said...

    Okej...trist om det kommit bort :(
    Bye the way, tycker du har jättefint hår !  

  5. Anonymous said...

    Jag håller fortfarande tummarna för att det kommer snart!
    Tack.  

  6. Anonymous said...

    Jag hade blivit jätteglad för en sådan julklapp.  

  7. Anonymous said...

    Hahaha! I love it! Och håller med!
    Men vi får väl se om det blir någon lill-jul eller inte. Det beror ju på hur sambon tillfrisknat osv. Men i värsta fall kan väl vi skita i att vara med i julklappsbytet. Ingen tvingar dig men då får eller inte du något paket! Jag vill liksom inteheller ha en skitsak!  

  8. Anonymous said...

    Nej jag sade direkt att jag absolut inte ville ha något.