Ajsenbajsen och Urtekram


Den här helgen hade jag tänkt att hinna med en hel del. Jag har fått lite hudvårdsprover från c/o Lena jag hade tänkt prova, jag skulle sy lite tvättlappar av gamla handdukar och städa lite. Men vad tror du att jag gjorde igår om inte skada mig. Ovanligt va? Jag skulle diska, såg inte att glaset var sprucket och skar istället upp ett jättefint jack i ena fingret (plus ett mindre i andra fingret). Smärta! Att skriva går ganska bra, det gör lite ont och går inte så fort, men att försöka sysselsätta sig med något där smidiga fingrar är ett måste går fetbort. Det kommer nog ta ett tag för såret att läka med, så ja... Tråkigt. Mitt hår var i extrembehov av att tvättas imorse med, så det var bara att dra på sig hårfärgningshandske på skadade högern och köra hårt med vänstertassen. Inte så lätt direkt. Resultatet syns på bilden.

Jag börjat med Urtekrams rosbalsam, vilket jag hade i längderna i bara några minuter (orka!), ploppade ett tag, fönade halvtorrt och lät det sedan vara. Helt okay, faktiskt, eller? Visserligen höll det så där under dagen (gick på bio och provade kläder), men jag var fin ett litet tag i alla fall. Orsaken till att jag köpte mig lite Urtekram var för att jag vill ha något mer krämigt och att ha olja som den största fuktgivaren verkar inte vara det ultimata för mitt hår.


INCI/Innehåll (hur de oftast ger ut förteckningen online inom parentes):
- Aqua (vatten)
- Glycerin* (vegetabiliskt glycerin)
- Glyceryl Stearate SE, Cocoglycerides (kokosoljaprodukter)
- Prunus Armeniaca Kernel Oil* (aprikoskärnolja)
- Simmondsia Chinensis Cera* (jojobaolja)
- Cetyl alcohol, Cetearyl Olivate, Sorbitan Olivate (olivoljeprodukter)
- Citrus Grandis Seed Extract (extrakt av citruskärnor)
- Hydrolyzed Wheat Gluten (vetegluten)
- Pelargonium Graveolens* (Eterisk rosengeraniumolja)
- Citric acid (citronsyra)
- Citral, citronellol, geraniol, linalool, limonene (vilka alla står som "Inget annat.", hehe, och åtminstone borde stå med som "doftämnen". Men de kanske menar att de går under citrus- och rosoljebitarna.)

* = Ekologisk
Balsamet är också godkänt av ECOCERT, och The Leaping Bunny.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

0 comments: