Slå knut på håret


Jag har alltid varit extremt dålig på hår. Du vet hur många små tjejer sitter och pillar med sitt eget och andras hår, flätar, gör uppsättningar och frisyrer och när de blir lite äldre blir det färgningar och blonderingar. Så gjorde aldrig jag. Jag var snarare en pojkflicka (ett ord jag inte gillar så mycket, finns det ett bättre?) mycket av tiden, och brydde mig inte speciellt mycket om hur jag såg ut. Senare, när jag började intressera mig mer upptäckte jag hur värdelös jag var i jämförelse med "alla andra" som kunde göra inbakade flätor på sig själva och aldrig någonsin bara tvättade, lät det självtorka och gick ut. Men det är ju egentligen inte så att jag är värdelös - jag har bara aldrig övat tillräckligt. För att få bra frisyr vände jag mig till syrran, och några kompisar som var lite mer haj på sådant. Men det var så sällan, oftast var det bara just tvätt, självtork, ibland mousse, och så var det klart.

Nu har ju jag långt hår, och vill kunna variera mig lite men jag kan ju inte ens göra en knut! Så häromdagen snubblade jag över en how to-video på LHC som visade hur man gjorde världens enklaste knut, och man måste ju börja någonstans eller? Jag provade, det gick alldeles utmärkt och den satt, utan snodd, nålar eller pinnar, riktigt bra. Jag provade att skaka ned den, men det gick faktiskt inte utan hjälp av händerna. Eftersom jag inte lär vara den enda i världen som behöver en Hair for dummies-bok tänkte jag skriva om olika uppsättningar ibland för att sprida de bra knepen till andra och samtidigt lära mig själv.

Här är tråden och videon på hur man gör. Hon gör den mycket tightare och mindre slarvig än jag gjorde på bilderna.

Det som är bra med den här knuten är att man kan variera den, och säkert på många fler sätt än de jag visar här. På översta bilden har jag gjort den helt vanliga knuten utan hjälp av snoddar eller annat. En frisyr jag avgudar är highlander-frisyren, som min kompis J en gång så klipskt kallade den och som den nu heter i min hjärna. Alltså när man drar två slingor bakåt, men låter resten av håret svalla fritt som du ser på bilden överst till vänster. Där drog jag knuten igenom helt, och den sitter riktigt säkert. Bilden bredvid är den vanliga knuten bakifrån och bilderna nedan är olika vinklar av samma leiaaktiga frisyr. Den vanliga knuten x2 alltså. Jag fick inte till just den så bra, vilket man ser på högerbilden där den ena rasat lite, men de löstes i alla fall inte upp och med övning tror jag att det kan bli bra. Alla är slarvigt uppsatta, men kan säkert bli extremt snygga om man lägger ned lite mer tid, med väldigt otvättat hår med för mycket Creamy Cafe Latte i (har inte lärt mig dosera ännu). Ville bara visa att man kan få helt okay resultat på tre sekunder, mer eller mindre, även om man är helt pucko när det gäller hår och att det är en skön lösning när man försöker fasa ut hårtvättar. Det syns inte hur tråkigt håret ser ut egentligen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 comments:

  1. Anonymous said...

    Vad snyggt - och enkelt! Önskar att jag också kunde göra knut av mitt hår på det här sättet, men jag verkar ha för kort hår... Får tydligen hålla mig till hårklämma i fortsättningen också.  

  2. Anonymous said...

    Men det är ju också fint! Skulle vilja ha fler sådana prylar.  

  3. CrazyNails said...

    Jätte fint! Men jag måste säga att du har ett vansinnigt vackert hår!!! En avundsjuk spikraks hårs människa här;)