Jag har tidigare recenserat Avanyas mineralfoundation, men har även provat på deras skuggor och rouge och nu är det dags att berätta om vad jag tycker om skuggorna. De jag handlade var i färgerna Raisin och Moss - jag är ganska feg och använder mig oftast bara av de säkra korten grönt och brunt då jag alltid haft det. Underligt nog i både varma och kalla nyanser. Hm... Hur som helst! De kommer i små burkar à 2 gram, kostar 119 kronor styck och är torra och pressade. Man skakar alltså inte ut lite pulver i locket, utan sveper penseln direkt på själva pudret och sedan på ögonlocken.

Något man ska tänka på när man använder sig av mineralögonskuggor är att färgpigmentet är mycket starkare än i vanliga skuggor. Det är otroligt positivt i mina ögon, då man kommer långt med lite och lättare kan bygga upp snygga skuggningar. Du kan ta en och samma skugga, men med olika mycket appliceringar över locket få det att se ut som tre nyanser av den färgen. På bilden har jag dock haft Raisin på majoriteten av locket, men blandat ut lite med Gold Shimmer från HH. Det ser lite ljusare ut på bilden, men jag tog inte mycket skugga. Jag använde även Raisin som kajal vid både övre och undre fransraden, vilket ju ger en mjukare look än med vanlig penna eller flytande eyeliner. Jag har tidigare haft problem med en del skuggor då det känns som att man måste gnugga in sminket i flera minuter och flera lager för att få färgen att synas. Det är inget jag behöver bekymra mig över längre!

Jag tycker att Avanyas ögonskuggor är jättebra, det enda negativa jag kan komma på är att de inte sitter som berget. Under dagen samlas det lite extra i ögonlockens veck, men det finns säkert något annat man kan smeta på för att undvika det. Skuggan är dryg som bara den, och finns i trevliga, lite mer jordnära färger. Ska man ha en glammig glitterlook bör man nog vända sig annorstädes, men för en naturlig eller dramatisk sminkning har man verkligen kommit rätt. Priset skulle kunna vara bättre, men produkten är absolut inte dyrast på marknaden.

Innehåll: Mica, Bismuth Oxychloride, Titanium Dioxide, Zinc Oxide, Iron Oxides, Dimethicone, Zinc Stearate, Thymus Vulgaris Extract, Rosmarinus Officinalis Leaf Extract, Lavandula Angustifolia Flower Extract.

Fördelar
+ Pigmentet är prima och med lätt hand kan man få ut många variationer av en skugga.
+ Lätt att tvätta bort.
+ Förutom vismutoxidklorid har den en trevlig innehållsförteckning utan läskigheter.

Nackdelar
- Skulle kunna finnas i fler färger.
- Flyter ut i vecken efter ett tag.
- Innehåller vismutoxidklorid.

Betyg



Hade det inte varit för att den lägger sig i ögonlocksvecken skulle det blivit en femma!

Handla Avanya
Accessoara
Skönhetsbaren
Softskin

0 comments: