Äntligen har jag fått bilderna från i julas så att jag kan göra en riktig recension på den beprövade hårkuren. Det är en enkel inpackning att göra, du behöver bara två ingredienser nämligen en burk kokosmjölk, en sort som separerar det feta från det vattniga, och några matskedar vanlig kakao. Mjölken tillför såklart fukt och olja, och kakaon ska tydligen avgifta håret, eventuellt ge en tillfällig färgning och ger väldoft. Ha det i torrt eller vått hår, i torrt droppar det inte så jättemycket, och låt det sitta i några timmar. Jag rekommenderar dock en handduk runt axlarna. Skölj sedan ut ordentligt, och tvätta ur med balsam om det behövs.

På lockig.ses forum har Annika skrivit så här: "Det jag har märkt med kokosmjölk är att den innehåller protein, så om man är proteinkänslig (vilket jag, eller snarare mitt hår, är) kanske det inte bör användas för ofta eftersom man då får hårt och strävt hår.".
Jag antar att det betyder att jag är proteinkänslig då, för hårt och strävt var precis vad mitt hår
blev. Efter ursköljning hängde det i feta, breda cementstripor som absolut inte lockade sig, vilket mitt hår gör enkelt annars. Jag försökte krama upp det, men det vek sig mer än ringlade sig och jag fick lite lätt panik inombords. Dag två var det ganska oljigt närmast hårbotten, och luktade fet, gräddig efterrätt snarare än fyllig choklad. Längderna var inte heller speciellt avundsvärda. Dag tre tvättade jag håret ordentligt och sköljde som en bäng, hade sedan i lockigtillåten, men naturförbjuden gel (fy på mig, jag var svag), ploppade och fönade genom plopp, sedan genom strumpbyxor och lät det sedan självtorka sista biten. Resultatet ser du på bilden.
För att precis ha gjort en inpackning och dessutom har gel i är det ju lite väl frissigt. Efter att ha provat Anita Grants inpackning verkar ju dessutom den är ännu sämre! Hennes må ha varit lite väl oljig, men inte så flottig som den här "kuren". Händerna kändes dock härliga efteråt, så jag funderar på om jag ska prova detta till huden någon gång istället.

Fördelar
+ Billig och enkel att göra. Jag använde mig av Icas separerade kokosmjölk.
+ Luktar ganska gott, även om det blir mer gräddvaniljkokosigt än chokladigt efter sköjlning. Visserligen sade min syster att det luktade lite syrligt.

Nackdelar
- Ger inte fint hår, motverkar inte friss och lämnar håret strävt, hårt och oljigt.

Betyg



Orsaken till att det ändå blir en svaaaag tvåa är för att den inte gav några bestående men, den faktiskt hade hela två fördelar, och för att den har fungerat bra för andra. Betyg ett ska sparas till katastrofsaker - som banan i håret! Är du inte känslig för protein kanske detta är en skänk från ovan, vad vet jag.

Som bonus lade jag även in en bild på hur jag fönade håret - det är min systers smarta strumpbyxidé.

0 comments: