Rasultvätt & Urtekram

Igår provade jag att tvätta håret med rasullera, men dum som jag är gjorde jag bara i ordning tillräckligt för att tvätta skalpen. Då håret närmast botten blev lent, luftigt och mjukt och längderna som tvättades med Urtekram stripiga borde jag ju haft rasul i hela håret. Men man lär så länge man lever! Nu när jag vet hur bra rasullera är som hårtvätt ska jag absolut fortsätta med det, och det är ju inte speciellt dyrt heller så jippi! För att få ur resten av oljan från längderna imorse använde jag mig av sambons Brown Sugar-schampo från Urtekram, jag var för lat för att fixa leran hehe. Sedan hade jag i Urtekrams kamomillbalsam i längderna och hör och häpna! Det var ett mycket bättre balsam än rosenbalsamet. Visst, längderna blev inte så där härligt slemmiga men det kändes verkligen som att balsamet gick in i håret och gjorde det lent istället för knastrigt som med rosenbalsamet. Det konstiga är att det nästan är identiska innehållsförteckningar i produkterna.

Ros
Aqua, Glycerin, Glyceryl Stearate SE, Cocoglycerides, Prunus Armeniaca Kernel Oil, Simmondsia Chinensis Cera, Cetyl alcohol, Cetearyl Olivate, Sorbitan Olivate, Citrus Grandis Seed Extract, Hydrolyzed Wheat Gluten, Pelargonium Graveolens, Citric acid, Citral, citronellol, geraniol, linalool, limonene.

Kamomill
Aqua, Glycerin, Glyceryl Stearate SE, Cocoglycerides, Prunus Armeniaca Kernel Oil, Simmondsia Chinensis Cera, Cetyl alcohol, Cetearyl Olivate, Sorbitan Olivate, Citrus Grandis Seed Extract, Hydrolyzed Wheat Gluten, Ormenis Multicaulis Oil, Rosmarinus Officinalis Oil, Citric Acid, Linalool, Limonene.

Kan verkligen bristen på citral, citronellol och geraniol göra en sådan skillnad? De är alla hudirriterande doftämnen. Jag trodde ju att det var på grund av proteinet men båda produkterna innehåller ju vetegluten. Mycket skumt. Hur som helst hoppas jag att rasul ska få till sebumbalansen riktigt ordentligt när det gäller skalpen, jag misstänker att fullständig CO kanske inte riktigt är min grej i alla fall. Det känns som att jag nått en maxgräns, det är dags att prova något annat. Lera i botten, balsam i längderna - det låter väl bra?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

9 comments:

  1. Anonymous said...

    Önskar så att rasul kunde fungera på mig men jag får det bara att bli som cement. Kanske ska våga prova igen?  

  2. Anonymous said...

    Jaså? Vad skumt. Mitt blev så luftigt och lent. Det kändes även som att det rengör bättre än balsam.  

  3. Hosanna said...

    Tja, jag får väl prova då... ien... coopz-tra är iaf bara skit, liksom änglamark och de andra billiga alternativen.  

  4. Anonymous said...

    Vilket är det bästa balsamet att använda för ett schampofritt liv, tycker du?  

  5. Anonymous said...

    Jag kan ju tyvärr inte riktigt svara på den frågan då jag bojkottar nästan alla tillåtna balsam pga miljöskäl (oftast är det cetrimoniumklorid som spökar).
    Jag har provat Urtekram, som jag hittills har blandade åsikter om, Änglamark som fungerar bra som tvättbalsam och Rebecka som jag verkligen gillar. Men det innehåller allantoin och jag är osäker på hur miljöfarligt det är egentligen och vill undvika det tills jag vet mer. Änglamarken jag provat är ju slut nu och har ersatts av en annan sort jag ännu inte provat på. Har inte orkat släpa mig till Coop. :)

    På lockig.se verkar de flesta tillbe Jessicurl, och om det inte innehållit ämnen som Iodopropynyl Butylcarbamate skulle jag köpa en flaska pronto. Jag rekommenderar verkligen den sidan, för medlemmarna där har provat en hel del och kan säkert komma med bra tips.

    Min plan framöver är dock att använda rasullera som tvätt, främst till skalp då, och återfukta längder med oljor, produkter från Anita Grant och någon av ovanstående balsam.  

  6. Anonymous said...

    Jag håller med dig, balsam som passerar miljökraven är svåra att finna. Ska testa Urtekrams kamomillbalsam också (jag tvättar håret med schampo, men vill dra ned på det ännu mer...)./cremedetektiven.blogg.se  

  7. Anonymous said...

    Ja frågar du mig behövs inte schampo alls, i alla fall inte SLS-fulla sådana.  

  8. Anonymous said...

    Du finns inte längre om man googlar på dig!

    Googlade man på naturlig skönhet förut kom du typ nr 4-5 på listan nu finns du typ inte alls. Skitstörande :). Spanar on bloggen för lite inspiration. ;) Kram  

  9. Anonymous said...

    Skuuuuumt. YUndrar vad tusan det beror på!