Henna och lockar

Jag har köpt lite henna, då jag är lite trött på min egen hårfärg och vill ha något mörkare och fylligare. Min vana trogen satte jag mig för att surfa till mig en hel del information innan jag började blanda pulvret, jag är nämligen en väldigt försiktig person, och jag hittade något tråkigt. Det var på LHC, och i deras "THE Henna Thread" som jag läste att ens hårtyp kan ändras efter att man hennat burret, antagligen på grund av att det tyngs ned. Det kan bli både lockigare och rakare, och i en "undersökning" på LHC får vi veta att majoriteten har fått rakare hår än tidigare. En gång när jag och min kompis Daniel skulle ut på krogen plattångade han mitt hår, något jag inte trivdes speciellt bra i. Jag kände mig otroligt ordinär även om han gillade det. Rakt hår är superfint men mina lockar är min identitet på något vis och inget jag vill förlora. Visst svarade någral att deras hår inte förändras, eller till och med blivit lockigare. Visst växer håret ut, och efter en tid avtar hennans verkan. Men ska man fortsätta ha sin eftertraktade färg måste man henna regelbundet, så det börjar ju om igen. Det är helt enkelt upp till var och en vad de vågar satsa, och jag är en kycklingskit. Vill man henna ändå ska tydligen något kallat amla eventuellt hjälpa för att behålla lockarna. Efter en sökning på ordet verkar det vara någon indisk krusbärssort.

Mer om lockar & henna - skräckhistorier som bra resultat
- How much has henna relaxed your curls/waves? (både bra och dåliga erfarenheter. "My hair was quite curly as well. In fact I would put conditioner on it after washing to keep down the frizz. Now it is only barely wavy. It still holds curl well if it put it in rollers though. Still I think the shine and strength make up for the loss of curl.")
- henna changing corkscrew curls? (en tjej berättar om hur hennes hår tidigare blev över 15 cm kortare i torrt tillstånd, men nu efter tre henningar bara är 10 cm kortare).
- Hair Help!!--From Curls and Waves to Stringy Splits! (även bilder)
- Curl loosening ("When I hennaed excessively--about once a week--my hair was left with barely a wave.")
- Bildgalleri på en tjej som hennat utan problem
- Bild på en tjej från lockig.se som också fick fint resultat

För den som vill söka själv:
LHC
Naturally Curly - Curltalk
Henna for hair

3 comments:

  1. Anonymous said...

    Jag tycker att du har väldigt fin färg naturligt så du behöver ingen henna. Tack och lov fick vi inte råttfärgat hår!  

  2. Anonymous said...

    Nej vi har kanske inte det. Man får vara nöjd med det man har då, helt enkelt.  

  3. Anonymous said...