För många av oss krullisar räcker det ju inte att bara tillföra mer fukt, man måste även tillföra något som klumpar ihop lockarna ordentligt för att undvika friss och att de hänger ut sig under dagen. Det är stuns man är ute efter helt enkelt. Efter att ha blivit rekommenderad aloe vera-gel har jag nu återigen provat det två dagar i rad. På översta bilden här, är det enbart aloe vera-gel, det blev absolut fint men höll sig inte så jättebra under dagen. Håret var lite för statiskt för att jag skulle vara nöjd, och höll sig inte fylligt så länge. Men om man jämför med min gamla äggtvättsbild ser man definitivt att lockarna är finare nu än då, främst högre upp på huvudet där det tidigare var mer ulligt eller bara platt.

Ett annat tips jag fått är att blanda i lite flytande honung i aloe vera-gelen innan man kramar i den i håret. Så på kvällen dag 2 sköljde jag håret ordentligt, kramade i mer gel än vanligt, hade i lite akaciahonung, ploppade och bytte sedan till en ny, torr plopp när det blev läggdags. Första natten med plopp var ganska tråkig, för jag hittade ingen bekväm ställning och sov riktigt oroligt. Men den här natten var allting finfint och när jag släppte ut håret efter min morgondusch var jag verkligen nöjd. Bilden är tagen ungefär runt sju imorse och jag tycker absolut att håret är finare där än på översta fotot. Jag har nu inte tvättat håret sedan i söndags, och jag tror faktiskt att även det spelar roll. Samma dag som balsamtvätt tror jag håret är lite för tungt, jag kanske ska dra ned lite på mängden jag för i håret? Är det någon mer som upplevat det? Hur som helst höll sig håret riktigt fint under dagen, jag fick många blickar idag och även om det lika gärna kan bero på något helt annat så kan vi väl bestämma oss för att det var på grund av håret? Jag har precis köpt en ny jacka som jag inte riktigt är hundra på, så det kanske var den haha. I alla fall... På sista bilden är klockan runt sju på kvällen - alltså 12 timmar senare - och jag tycker att lockarna har hållit sig jättebra! Detta trots att jag har haft på mig en tröja av angora och ull! Det fick dessutom en riktigt fin, guldig glans och det är alltid trevligt för någon som har precis tillräckligt med varma slingor för att med ganska gott samvete kallas ljusbrun istället för råttfärgad. Mitt hår är inte så rött som digitalkameran får det att se ut på vissa bilder, som den översta. Svärmor utbrister visserligen ibland, lite smått förfärad, att jag ju har röda nyanser i håret! *gasp* Blekheten stämmer dock ganska bra, hahaha, även om blixten gör sitt. Bilden längst ned kanske är bäst när det gäller färgen, eller? Catrin? Någon?

Hur som helst är jag inte den första som upptäckt att honung kan ljusa upp hår, behandlat som obehandlat. Om du är lycklig nog att ha hår i någon vacker, fyllig mörk nyans och vill ha det så, kanske du borde undvika inpackningar och styling med honung. Det finns en tjej på ett hårforum som gjort ett experminent om det, med bilder och allt. Se själv. Visserligen verkar det ju inte ge en markant skillnad, men vem vet hur det blir med regelbunden användning?
Nu måste jag dock tvätta håret, för i bakhuvudet är det rätt stelt av produkterna jag kramat i och så ska det ju inte vara! En till bra sak med honungen är att håret doftar jättegott, vilket ju är trevligt för oss som använder parfymfria balsam! En väldigt inbjudande, men inte ett dugg stark, lukt - bara till för den som ska komma nära.

2 comments:

  1. Anonymous said...

    Ja guud vad fint det blir. Goo Bulan! Färgen är kanske inte riktigt så röd nej. Men vi har ju snarare guldigt rödaktigt hår är grått!!! `?? ELler  

  2. Anonymous said...

    Jo precis. Det är typ mörk honung, med naturliga slingor? Men närmare råttfärgat än koppar liksom.